چگونه عنوان مقاله جذاب بنویسیم

خیلی‌ها معتقد هستند که عنوان جذاب یک مقاله اولین قدم در جذب کاربران است. البته من هم همین اعتقاد دارم!

چون امروزه با کمک ابزار‌های مجازی دسترسی به دنیای محتوا با یک کلیک رقم می‌خورد، یک عنوان مناسب می‌تواند، مخاطب را جذب کند و او را مجاب کند تا مقاله را بخواند. واضح است که یک محتوای با کیفیت، بدون داشتن عنوان مناسب شانسی برای دیده شدن ندارد.

در این مقاله به صورت خلاصه راه‌های نوشتن عنوان مقاله را باهم بررسی می‌کنیم.

[lwptoc depth=”2″]

ویژگی‌های یک عنوان مناسب برای مقاله

معمولا برای یک عنوان خوب، ویژگی‌هایی برشمرده می‌شود که هر نویسنده‌ای در زمان انتخاب عنوان برای مقاله باید آن‌ها در نظر داشته باشد. این موارد اگر رعایت شوند به شما کمک می‌کنند تا عنوانی درخور و متمایز که جذابیت کافی هم دارد، برای متن خود انتخاب کنید و برای خوانندگان کشش ایجاد کنید تا به سراغ مقاله‌ شما بیایند. به صورت خلاصه در انتخاب هر عنوانی توصیه می‌شود که نکات زیر رعایت را کنید.

  • تلاش کنید تا عنوان مقاله به محتوای آن مرتبط باشد.
  • توصیه می‌شود که عنوان مقاله دارای یک کلمه کلیدی متن باشد.
  • عنوان به نحوی انتخاب شود که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.
  • در انتخاب عنوان خلاقیت به کار رود.

10 نکته کلی برای انتخاب عنوانی مناسب برای مقاله

در حالی که راهنما و دستور العمل مشخصی برای انتخاب عنوان مقاله وجود ندارد و می‌توان گفت که هر کسی برای انتخاب عنوان، روش خاص خود را دنبال می‌کند، نکاتی وجود دارند که می‌توانند برای انتخاب عنوان مناسب به هر فردی کمک کند. در ادامه این مقاله 10 راه‌کار برای انتخاب عنوانی خاص و جذاب را مشاهده می‌کنید.

1-از کلمات کلیدی غافل نشوید! با کمک این کلمات می‌توانید به عنوان مناسب برای مقاله‌تان نزدیک شوید.

اگر به دنبال عنوانی مناسب برای مقاله خود می‌گردید، اجازه دهید تا کلمات کلیدی شما را راهنمایی کنند. با جست‌وجو کردن کلمات کلیدی می‌توانید عناوینی که دیگران آن‌ها را دنبال کرده‌اند را پیدا کنید. با این کار می‌توانید عنوان‌های جذاب و مورد علاقه  خوانندگان را شناسایی کنید. در مرحله بعد، با اندکی خلاقیت می‌توانید عنوانی متفاوت و جذاب برای متن پیدا کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مقاله

بیایید برای مثال با هم مراحلی که من برای انتخاب عنوان این مقاله طی کرده‌ام را مرور کنیم تا این مورد روشن‌تر شود. همان طور که در توضیحات بیان کردم در ابتدا کلمات کلیدی متن را مشخص کردم و با کمک آن‌ها عناوینی که مردم درباره  این موضوع جست‌وجو کرده‌اند را پیدا کردم. خلاصه  تحقیقات من درباره جست‌وجو‌های مردم در یک ماه اخیر به صورت زیر است:

  • نکات مربوط به نوشتن عنوان: 360 مورد
  • نحوه نوشتن عنوان: 360 مورد
  • عناوین مناسب برای مقاله: 390 مورد
  • نحوه نوشتن عنوان خوب: 170 مورد

با توجه به نتایج جست‌وجوی به دست آمده مشخص شد که مردم به دنبال « نکات مربوط به انتخاب عنوان » هستند. من این بخش را به عنوان کلید واژه عنوان مقاله انتخاب کردم و سعی کردم تا آن را با کمک خلاقیت متفاوت و جذاب کنم. در ‌نهایت من به عنوان «‌راهنمای نوشتن عنوان مقاله » رسیدم. این عنوان بسیار خاص و مرتبط با متن مقاله است.

2- عنوان‌های مختلف را فهرست کنید و در ‌نهایت مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

اگر پیدا کردن یک عنوان که انتظارتان را برآورده کند و شما را به آنچه که در ذهن خود دارید برساند کاری دشوار است، می‌توانید روی چندین عنوان متمرکز شوید. با درنظر گرفتن چند عنوان مختلف جلوی خلاقیت خود را نگرفته و از طرف دیگر، به نوعی از روش طوفان فکری دنباله‌روی می‌کنید. عناوینی که در نظر گرفته‌اید را بررسی کنید و در ‌نهایت با کمک خلاقیت یک عنوان مناسب پیدا کنید.

3-گاهی عناوین کوتاه برای مقاله بسیار مناسب‌تر و جذاب‌تر هستند.

در برخی از مواقع، بیان مستقیم عنوان به جذب و درگیر کردن مخاطبان کمک زیادی می‌کند. لازم نیست که عنوان مقاله همیشه طولانی باشد. برخی از مواقع اگر عنوانی صریح و مستقیم برای مقاله انتخاب کنید، جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد خواهید کرد.

4-می‌توانید از نقل قول برای انتخاب عنوان مقاله کمک بگیرید.

یکی دیگر از راه‌های انتخاب عنوانی جذاب برای مقاله کمک گرفتن از نقل قول‌هایی است که در متن مقاله از آن‌ها استفاده شده است. باید توجه شود که نقل قول‌ها از فردی مشهور و تاثیر‌گذار باشد و از طرف دیگر، موضوع نقل قول باید با موضوع متن مقاله در یک راستا باشد.

استفاده از نقل قول در عنوان مقاله

5-از آمار قانع کننده استفاده و سعی کنید عنوان مقاله را با کمک اعداد و ارقام جذاب کنید.

اعداد و ارقام در جذب مخاطبان بسیار کارا هستند. تحقیقات نشان داده است که متونی که دارای اعداد و ارقام باشند و متن آن‌ها مبتنی بر اصول آمارگیری باشد از جذابیت بیشتری نسبت به متون کیفی برخوردار هستند. استفاده از ارقام در عنوان مقاله نیز باعث می‌شود تا افراد بیشتری جذب آن مقاله شوند.

برای مثال، در یکی از مقالات مربوط به مارکتینگ الکترونیک به عنوان « 91 درصد از برند‌ها در حال حرکت به سمت بازار یابی دیجیتال هستند » برخوردم. جالب این که این مقاله آمار دانلود و مطالعه بسیار زیادی داشت.

6-به عنوان‌هایی که توسط رقبا و سایر افراد انتخاب شده است، توجه کنید تا بتوانید از آن‌ها ایده بگیرید.

اگر در انتخاب عنوان مناسب برای مقاله  خود به مشکل برخورده‌اید و نمی‌توانید در خصوص انتخاب عنوانی مناسب ‌تصمیم بگیرید به مقالات موجود و مرتبط با کار خود نگاهی بیاندازید. عنوان‌هایی که توسط دیگران انتخاب شده را در نظر بگیرید و از آن‌ها ایده بردارید. البته که شما نمی‌توانید آن‌ها را کپی کنید.

با این کار می‌توانید، دریابید که رقیبان موفق شما برای انتخاب عنوان چه کار‌هایی انجام داده‌اند و روش آن‌ها برای پیدا کردن ایده در انتخاب عنوان چه بوده است. سپس می‌توانید این روش‌ها را برای انتخاب عنوان مقاله  خود به کار بگیرید.

7-از سوال‌ها و پرسش‌ها کمک بگیرید

برای انتخاب عنوان مقاله می‌توانید در نظر بگیرید که مقاله  شما به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد. در برخی از مواقع خود سوالات می‌توانند، تیتر خوبی برای مقاله پیشنهاد بدهند.

برای مثال، اگر متن شما در مورد راهنمای نوشتن الگوریتم فیس بوک است، سوال «‌الگوریتم فیس بوک چیست؟ 10 نکته که شما باید در این مورد بدانید.» می‌تواند عنوانی مناسب و بسیار جذاب برای مقاله شما باشد. با خواندن این عنوان خوانندگان می‌توانند بفهمند که مقاله شما به چه سوالاتی پاسخ می‌دهد که برای آن‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

استفاده از سوال و پرسش در تیتر مقاله

8-کلماتی که نشانگر عملیاتی بودن مقاله هستند، بسیار مورد علاقه مخاطبین قرار دارند.

از کلماتی عملیاتی و کاربردی مانند کشف کردن، فهمیدن، یافتن، یاد گرفتن، آموزش دادن و … در عنوان مقاله استفاده کنید تا مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید. بررسی‌ها نشان داده‌اند که این عناوین برای مخاطبان بسیار جذاب هستند و آن‌ها را به دانلود و خواندن متن مقاله تشویق می‌کنند.

9-عدد عدد عدد! اعداد همیشه جالب و جذاب هستند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عنوان مقاله‌هایی که دارای عدد هستند از جذابیت بیشتری برخوردار هستند و شانس کلیک خوردن برای خوانده شده آن‌ها بیشتر است. در به کار‌گیری اعداد برای نوشتن عنوان مقاله نکته‌های زیر را فراموش نکنید:

  • اگر عنوان مقاله با عدد آغاز می‌شود، بهتر است تا از حروف به جای اعداد برای نوشتن عنوان استفاده کنید.
  • اعداد 1 تا 9 بهتر است با حروف نوشته شوند تا با کمک رقم.
  • در مقالاتی که در سایت‌ها و محل‌هایی که محدودیت کاراکتر دارند در صورت استفاده از اعداد توصیه می‌شود که با کمک ارقام آن‌ها را در عنوان مقاله استفاده کنید.
  • عنوانی را که برای مقاله خود انتخاب کرده‌اید را به چالش بکشید، آیا خود شما روی عنوانی که انتخاب کرده‌اید، کلیک می‌کنید؟

اگر هنوز درباره عنوانی که انتخاب کرده‌اید، مطمئن نیستید یک راه آن است که عنوان منتخب خود را به چالش بکشید و ببینید که آیا برای‌تان جذاب است یا نه.

استفاده از اعداد در تیتر مقاله

خود را در جایگاه خواننده قرار دهید، تصور کنید که به دنبال محتوایی مانند متن مقاله  خود می‌گردید. ببینید که در این صورت آیا با دیدن عنوان مقاله  خود روی آن کلیک خواهید کرد؟

در صورتی که جواب مثبت باشد، به شما تبریک می‌گویم. این نشان می‌دهد که کار خود را به درستی انجام داده‌اید. در صورتی که به این سوال جواب منفی بدهید لازم است تا به تلاش خود برای پیدا کردن عنوان مناسب برای مقاله ادامه دهید.

در صورتی که عنوان خود را جذاب ندانستید، توصیه می‌شود که تمامی‌ مراحل ذکر شده را مجددا تکرار کنید، عنوان‌های مختلف را یادداشت کنید و از طوفان فکری کمک بگیرید. می‌توانید با افرادی که در زمی‌نه  نوشتن مقاله تجربه دارند در این خصوص مشورت بگیرید. توصیه می‌شود که تمامی‌ مراحل را تا زمان رسید به عنوان مناسب تکرار کنید.

در این مقاله سعی کردم تا راه‌های انتخاب عنوانی مناسب برای مقاله را با شما به اشتراک بگذاریم. با رعایت هر یک از موارد بالا می‌توان یک گام به مناسب‌ترین عنوان برای مقاله خود نزدیک‌تر شوید. در پایان این مقاله به صورت کلی به مرور مطالب ارائه شده می‌پردازیم.

  • عنوان باید خاص باشد: عنوان هر مقاله مختص آن مقاله است و نباید از عنوان کار فرد دیگری کپی کرد.
  • عنوان باید حاوی کلمات کلیدی پژوهش و هدف نوشتن مقاله باشد: عنوان مقاله باید مرتبط با متن مقاله باشد. به صورتی که هر فردی با خواند آن بتواند پیش‌بینی کند که موضوع مقاله چیست و به چه مواردی پاسخ می‌دهد.
  • در عنوان مقاله از فرمول علائم اختصاری استفاده نشود: عنوان مقاله باید به نحوی انتخاب شود که برای عموم افراد قابل درک باشد. به هیچ وجه از علائم اختصاری که مربوط به تخصص‌های خاصی هستند در مقاله استفاده نشود. تمامی‌ علائم اختصاری و فرمول‌ها باید در متن مقاله آورده شود و به توضیح کامل آن‌ها پرداخته شود تا برای عموم افراد قابل فهم باشد.
  • عنوان باید کوتاه باشد: اندازه عنوان نیز تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. معمولا عناوینی که بین 8 تا 12 کاراکتر دارند مناسب تلقی می‌شوند. هم چنین در صورتی که تعداد حروف عنوان از 20 کاراکتر بیشتر شود آن عنوان مناسب به شمار نمی‌رود.
  • عنوان باید روشن و واضح باشد و اب‌هامی‌ ایجاد نکند.
  • کلمات مترادف را تکرار نکنید: عنوان باید عاری از هر گونه کلمات مترادف باشد و تا جای ممکن لازم است تا کوتاه و مختصر باشد.

در پایان اگر سوالی درباره انتخاب عنوان مقاله دارید در بخش نظرات، سوال خود را مطرح کنید تا پاسخی برای آن پیدا کنیم.